Viime syksyn K-Beauty Eventin aikana inspiroiduimme listaamaan erilaisia mielenkiintoisia faktoja Etelä-Koreasta. Katso tästä postauksesta lisää meitä suomalaisia hämmästyttävistä asioista.
1. Maailman liikennöidyin lentoreitti sijaitsee Koreassa
Maapallon ruuhkaisin lentoreitti löytyy Etelä-Koreasta. Se on 450 kilometrin matka eli reilun tunnin kestävä kotimaan lento pääkaupunki Soulista maan eteläpuolella sijaitsevalle Jejun saarelle.
Vuosittain yli 26 miljoonaa matkustajaa käyttää Jejun lentokenttää. Jopa pandemia-aikana kansainvälisen turismin vähentyessä, ovat korealaiset itse kaivanneet pois kaupungeista ja vierailemaan sukulaistensa luona Jejulla.
Kuvalähde: Instagram @snp.korea
Paratiisimainen ja luonnonvaroiltaan rikas Jeju
Viimeisten 10 vuoden aikana kauniista Jeju-saaresta onkin tullut korealaisten kukoistava turistikohde, jota kutsutaan joskus nimellä ”Etelä-Korean Havaiji”. Turismin hurjalla kasvulla on ollut myös seurauksia, joita ovat olleet ilmansaasteet, roskat ja luonnonvarojen ehtyminen.
Koska Jejun lentokentälle saapuu tälläkin hetkellä 5-15 minuutin välein lentoja, ei sen kapasiteetti riitä tulevaisuuden suuren kysyntään. 75 kilometriä pitkälle saarelle onkin valmistumassa jo toinen lentokenttä vuoteen 2025 mennessä.
Jeju 2020.
2. Tappavia tuulettimia
Moni korealainen uskoo urbaaniin legendaan, jonka mukaan nukkuminen ikkunat kiinni samassa huoneessa sähkökäyttöisen tuulettimen kanssa voi tappaa.
Uskotaan, että tuuletin laskee vartalon lämpötilaa aiheuttaen nukkuessa hypotermian. Lisäksi tuulettimen nopeasti liikkuva ilma johtaa hengitysvaikeuksiin ja tukehtumiseen.
Uskomuksen vuoksi tietyn ajan kuluttua automaattisesti sammuvat tuulettimet nähdään Etelä-Koreassa välttämättöminä (life-saving feature).
Salaliittoteorian mukaan Korean hallitus on itse laittanut huhun liikkeelle pyrkiessään vähentämään korealaisten sähkönkulutusta kuumina kesäpäivinä.
3. Ruuat ja tavarat kotiovelle jopa minuuteissa
Harvaan asuttuihin pohjoismaihin verrattuna, lähes 52 miljoonan asukkaan Etelä-Korea on kotiinkuljetusten supermaa. Oli kyseessä sitten pikaruoka, ruokaostokset tai huonekalut, on kotiinkuljetus äärettömän nopeaa ja useimmiten ilmaista.
Noutoruuan tilaaminen sovellusten ja verkkosivustojen kautta ilman fyysistä osoitetta onnistuu vaivatta myös suoraan piknikille Han-joen rannalle. Joissakin paikoissa riittää, että annat ravintolalle selkeitä tunnusmerkkejä, jotta kuski löytää ruuan kanssa perille. Joissakin piknikalueilla on erillinen maamerkki / ruokien noutopiste.
99% ruokakuljetuksista hoidetaan helposti ruuhkassakin kulkevilla mopoilla. Autojen välissä, kävelyteillä sekä ahtailla kujilla puikkelehtivat mopokuskit ovat tuttu näky. Koska myöhästyneet kuljetukset näkyvät kuskien palkoissa, rikkovat kuljettajat usein lakia ajamalla ylinopeutta tai päin punaisia.
Uudelleenkäytettäviä astioita
Yksi korealaisen ruoan kotiinkuljetuksen uniikki puoli on se, että aterian syötyäsi voit jättää astiat oven ulkopuolelle odottamaan keräystä. Tilauksesi toimittanut (tai seuraava) kuski kerää astiat, jotta ravintola voi käyttää ne uusiksi. Tämä ei tosin päde kertakäyttöastioihin, jotka tulee lajitella normaalisti.
4. Musiikkigenre Trot
Trot on melkein 100-vuotias korealainen musiikkilaji, joka on tunnettu rytmin toistosta ja lauluäänen käytöstä eri tavoin. Trot-musiikin juurissa sekoittuu korealainen kansanmusiikki, japanilainen enka, blues, jazz sekä eurooppalaiset kansanmusiikit.
Trot nousi Etelä-Koreassa koko kansan suosioon Korean sodan aikana (1950-1953), mutta menetti suosiotaan K-popin (korealaisen pop-musiikin) alkaessa puskea pintaan 1990-luvulla.
2000- ja etenkin 2010-luvulla trot on alkanut kukoistamaan uudestaan. Se on noussut suosioon nuorempien trot-laulajien, K-pop-artistien tekemien trot-henkisten kappaleiden ja laulukilpailujen kautta (mm. Miss Trot, Mister Trot).
Viime vuosina moni artisti on alkanut sekoittamaan trot-musiikkia myös muihin genreihin, kuten elektroniseen EDM -musiikkiin.
Trot muistuttaa hieman suomalaista tangomusiikkia. Monet Etelä-Koreassa asuvat ulkomaalaiset ovatkin sanoneet, että trot-musiikki on ulkomaalaiselle helpoin musiikkityyli oppia laulamaan koreaksi esimerkiksi karaokessa (norebang).
Voit piristää työviikkoasi ja tutustua trot-musiikkiin myös Bearelin uudelta soittolistalta, jossa on mukana suosituimpia trot-biisejä:
5. ETHÄN laita pönttöön vessapaperia (ellei sitä ole erikseen pyydetty)
Vaikka Etelä-Korea onkin teknologisesti yksi maailman edistyksellisimmistä maista, on maan vessojen putkistoissa parannettavaa. Suurimmasta osassa WC-pöntöistä ei kannata vetää alas vessapaperia tai saattaa joutua kävelemään jätevedessä. Pahimmassa tapauksessa joudut itse aukaisemaan tukkoon menneen pöntön.
Vessan ovessa oleva lappu kertoo usein mitä käytetylle paperille tulisi tehdä. Jos et ole varma asiasta, kurkkaa vieressä olevaa roskikseen. Jos se on täynnä vessapaperia, tulee paperit heittää sinne, niin ällöttävältä kuin se kuulostaakin. Jos vessassa ei ole lainkaan roskista, voit huoletta vetää paperit alas pöntöstä.
Syynä helposti tukkiutuviin pönttöihin on usein heikot ja vanhat putkistot sekä matala vedenpaine. Suurkaupungeissa heikon vedenpaineen voi huomata myös asuntojen ja hotellien suihkuissa.
6. Kakkakahviloita ja teemapuistoja
Jatketaan vessateemalla. 😀 Yksinkertaisen (kakka)huumorin ystäville Etelä-Koreasta löytyy tekemistä.
Yllä olevan vessafaktan voit oppia Poopoo Land -teemapuistossa, joka sijaitsee pääkaupunki Soulissa sekä eteläisessä merenrantakaupunki Busanissa. Teemapuistoissa on mahdollista ottaa kakkateemaisia valokuvia ja seikkailla ruoansulatuskanavan läpi jättimäisestä suusta sisään astumalla.
Image via Instagram: @andrea_trgovcevic.
Soulin Insadong -alueelta Ssamzigil -ostoskeskuksesta löytyy kakkateemaan sopiva Ddong Cafe (Poo Cafe), josta voi ostaa mm. vessanpöntöstä juotavaa kahvia tai pisuaarista tarjoiltavia vohveleita.
Ssamzigil -ostoskeskus on itsessään jo vierailemisen arvoinen, sillä sieltä löytyy monta pikkuputiikkia, mm. käsityömyymälöitä, matkamuistomyymälöitä ja taidegallerioita.
Lisää uniikkeja kahviloita listasimme aiempaan blogipostaukseen: Kosmetiikkaa ja kahvittelua Koreassa.
7. K-pop ja idolikulttuuri
Mainitsimme viimeksi, että korealaiset näyttelijät tienaavat miljoonia. Näyttelijöiden lisäksi myös korealainen musiikkiteollisuus on Koreassa ja maailmalla miljardibusiness.
K-pop ja sen ympärille rakentunut fanikulttuuri on rantautunut Etelä-Koreaan Japanista tutun idolisysteemin kautta.
Idolisysteemi
Pähkinänkuoressa; lahjakkaita nuoria valitaan levy-yhtiöiden harjoittelijoiksi (trainee) ennaltamäärittelemättömäksi ajaksi. Harjoitteluaikana he treenaavat laulamista, tanssia, esiintymistä ja esimerkiksi englannin tai japanin kieltä.
Usein saman levy-yhtiön harjoittelijat asuvat yhteisessä asuntolassa ja käyvät samaa koulua, vaikkakin joskus koulu jää pois uraan keskittymisen tieltä.
Harjoitteluaikana levy-yhtiöt kustantavat harjoittelijoiden asumisen (ja ruoat), ja harjoittelija kerryttää velkaa levy-yhtiölle. Jos harjoittelija joku päivä päätyy debutoimaan ja hänestä tulee k-pop-yhtyeen jäsen, alkaa hän maksamaan harjoittelijana kerryttämäänsä velkaa levy-yhtiölle takaisin.
Image via Instagram: @blackpink_official.
Blackpink on yksi menestyneimpiä K-pop -yhtyeitä, joka on esiintynyt myös viimeisimmässä Coachellassa (Yhdysvalloissa) huhtikuussa 2019.
K-pop idoliksi tuleminen vaatii kovaa treeniä, aikaa ja rahaa – eivätkä kaikki silti menesty
Jos yhtye ei koskaan nouse suosioon, artistit saattavat lopettaa idolina olemisen ja mennä ”tavallisiin töihin” voidakseen maksaa levy-yhtiölle kertyneen velan takaisin.
Produce X 101 -kilpailuun osallistunut IN2IT-jäsen Kim Sunghyun ilmoitti vuonna 2019, ettei hänen levy-yhtiönsä ollut maksanut hänelle palkkaa kertaakaan kahden vuoden aikana. Levy-yhtiö antoi kuukausittain ainostaan 50,000 KRW (~45€), jotta jäsenet saivat maksettua puhelinlaskunsa.
Image via Instagram: @bts.bighitofficial.
Monelle tuttu BTS on positiivinen poikkeus K-pop-piireissä. BTS aloitti pienestä levy-yhtiöstä, vähillä varoilla, mutta nousi pinnalle nopeasti.
Huhtikuun alussa mm. BTS:n levy-yhtiönä tunnettu Hybe Corporation (entinen Big Hit Entertainment) tiedotti ostaneensa yhdysvaltalaisen musiikkilabel Ithacan, jonka alle kuuluu monia maailmankuuluja esiintyjiä, kuten Justin Bieber ja Ariana Grande.
8. Parikymmentä kiloa vuodessa
Koreassa on yli 200 erilaista kimchi -laatua. Keskimäärin korealainen syö vuodessa 18-25 kiloa fermentoitua kaalia eli kimchiä, sillä se kuuluu monilla osaksi lähes jokaista ateriaa.
Alunperin kimchi oli valkoista ja ei-tulista, mutta meidän tuntema punainen kimchi ilmestyi korealaisten lautasille 1700-luvulla.
Rakkaus kimchiä kohtaan on niin suuri, että useimmista korealaisista kodeista löytyy erillinen jääkaappi pelkälle kimchille. Kimchi-jääkaapin lämpötila on 0-5 astetta, mikä takaa sen säilymisen tuoreena mahdollisimman pitkään.
Lähteitä:
Blogikirjoitus on osa vuoden K-Beauty Eventiä. Kevään K-Beauty event -tapahtuma toteutetaan Bearelin verkkokaupassa ja somessa 12.-25.4.2021. Erilaista k-kosmetiikkaan ja korealaiseen kulttuuriin liittyvää sisältöä voit seurata myös Instagramin puolella: @bearelfi.
.
Lue aiempi blogikirjoitus:
Laneige – Esittelyssä Bearelin uusi brändi
Lue viime syksyn blogikirjoitukset:
8 mielenkiintoisia faktoja Koreasta
8 mielenkiintoista asiaa Koreasta part 2
SIIRRY K-BEAUTY-OSTOKSILLE
.