Toimitus 4,90€    |    Oma tili        |    Toivelista

8 mielenkiintoista asiaa Etelä-Koreasta part 2

Korealainen populäärikulttuuri on yhä suositumpaa myös Suomessa. Moni tietää Korean ihonhoitotuotteista ja musiikista, mutta Koreassa on paljon muitakin kiinnostavia asioita ja ilmiöitä.

 

On rikkautta tutustua uusiin kulttuureihin. Kokosimme 8 yleistävää faktaa, jotka Korean kulttuurissa ainakin meitä suomalaisena ihastuttavat ja hämmästyttävät. Blogikirjoituksen ensimmäisen osan ”8 mielenkiintoista asiaa Koreasta” voit lukea täältä.

.

1. Elokuvateollisuus

Parhaat korealaiset näyttelijät tienaavat miljoonia, ja korealaiset sarjat sekä elokuvat ovat suosittuja myös Korean ulkopuolella. Netflixistäkin löytyy paljon hyviä K-draamoja. Listasimme muutamia omia suosikkejamme tällä viikolla Instagramiin (@bearelcom), mutta näistä on tulossa kattavampi listaus myös tänne blogin puolelle. 

Kim Soo-Hyun
Instagram @soohyun_k216

Tänä vuonna Korean eniten tienaava näyttelijä on Kim Soo-hyun (32), joka näyttelee pääroolissa uudessa sarjassa It’s Okay to Not Be Okay (IMDb 8,9). Voit katsoa sarjan myös Netflixistä. Kim Soo-hyunille maksettiin 165 000 dollaria jokaisesta jaksosta. 

.

2. Yhdenmukaisuus

Korealaiset arvostavat yhteisöllisyyttä ja trendejä, eikä massasta haluta erottua liikaa. Onkin tavallista, että jokin tietty trendi leviää niin että se on yhtäkkiä kaikkialla ja kaikilla. 

Vaatetrendit näkyvät etenkin oppilaiden ja opiskelijoiden kohdalla ja ne käyvät kalliiksi vanhempien kukkaroille. Homogeenisyys korostuu Etelä-Koreassa myös autoissa, joissa suositaan muutamaa väriä; valkoista, mustaa ja hopeaa.

Trendit - Pitkät toppatakit
Image: koreajoongangdaily.joins.com

Pitkät toppatakit ovat olleet Etelä-Koreassa vallitseva näky jo useana talvena peräkkäin.

Honey Butter Chips Flickr
Image: Flickr / nmbenzo

Honey Butter Chips -sipsit nousivat hysteeriseen suosioon joitakin vuosia sitten.

Sipsipussit olivat niin haluttuja, että ne olivat yli puolen vuoden ajan jatkuvasti loppu kauppojen hyllyiltä. Pussien hinta netissä kohosi yli 10 dollariin kappaleelta. Sipsipussi on saatavilla kahdessa pienessä koossa 60g ja 120g.

No honey butter chips
Image: www.thejfg.com

Kaupat olivat niin kyllästyneitä vastaamaan kuluttajien kyselyihin seuraavista saapumiseristä, että ne alkoivat lisäämään kylttejä, joissa kerrottiin, ettei tuotetta ollut saatavilla. 

.

3. Asepalvelus ja sen kesto

Korealaisten miesten on liityttävä armeijaan viimeistään 28-vuotiaana. Poikkeusta eivät saa edes julkkikset. Palvelus kestää usein 18-22 kuukautta. Kaksi vuotta armeijassa on etenkin laulajien ja näyttelijöiden uran kannalta pitkä aika, jonka vuoksi moni viivästyttää sinne menoa lähelle 30 vuoden ikää. 

.

4. Miesten kosmetiikka

Miesten ihonhoito ja meikkaaminen on normaalia, eikä sitä pidetä poikkeuksellisena tai vähemmän miehekkäänä. Ulkonäkökeskeisessä yhteiskunnassa on hyötyä näyttää hyvältä, koska se on yksi keino erottua edukseen työmarkkinoilla. Myös esimerkiksi metroseksuaali on sanana antiikkinen.

Got7 JB
Instagram @defvcr

Useimmiten käytetään BB-voiteita, joilla halutaan peittää näppylöitä ja ihohuokosia luonnollisesti eli tasoittaa ihoa ilman, että se on ilmiselvää. 20% korealaisista miehistä meikkaa jopa päivittäin. 

Nyt on vain ajan kysymys, milloin miesten BB-voiteista tulee mainstream Yhdysvalloissa ja sen jälkeen myös Euroopassa.

.

5. Kimchi!

Perinteinen korealainen lisuke kimchi (hapatettu kiinankaali) sopii monen ruuan kaveriksi. Se on niin suosittua, että lähes jokainen korealainen syö sitä päivittäin. Ravintolassa saat sitä lisukkeena ilmaiseksi. 

Kimchi on suosittua myös maailmalla. Suomessakin trendinä ravintoloista löytyy jo kimchi-majoneesia ja kimchillä höystettyjä burgereita.

Kun Suomessa saatetaan sanoa valokuvaa ottaessa “muikku” ja jenkeissä “cheese”, sanotaan Koreassa kameran edessä “KIMCHI”.

.

6. Alkoholi

Koreassa juodaan 2 kertaa enemmän vahvoja alkoholijuomia kuin Venäjällä, ja korealaiset melko varmasti juovat myös suomalaiset pöydän alle. Soju on suosituin juoma, jonka alkoholipitoisuus on noin 20%. Sitä nautitaan shotteina, mutta myös sekoitettuna yhteen oluen kanssa. 

Monet yökerhot ovat auki aamukahdeksaan asti. 

Hangover drinks
Image: www.thejakartapost.com

Mahdollisen krapulan torjumiseen on kehitetty eri keinoja.  Mausteinen krapulakeitto (hangover soup), lääkejäätelö ja erilaiset krapulaa estävät sekä poistavat juomat (hangover drink) ovat yleinen näky. Niissä pohjana käytetään ravintokasvina tunnettua korealaista rusinapuun hedelmää (hovenia dulcis).

.

7. Koreassa syödään paljon bataattia

Bataattia pidetään hyvänä hiilihydraattien ja ravinteiden lähteenä. Matalan glykeemisen indeksin ansiosta (nostaa verensokeria vähemmän ja tasaisemmin) niitä syödään myös laihdutuskuureilla. 

Sweet potato bataatti
Image: https://sesamesprinkleshome.files.wordpress.com/

Bataattien satokausi on syksyllä/talvella. Tällöin katujen varsilla paistuvat kokonaiset takeaway-bataatit, joita voi ostaa mukaan ja nakertaa sellaisenaan. 

.

8. Korealaiset arvostavat suomalaisten hampaita

Suomella on aika hyvä maine Aasiassa ja Koreassakin pidetään suomalaisesta designista ja koulutusjärjestelmästä. Tiedetään, että muumit ovat Suomesta ja että täällä on revontulia sekä upea luonto.

Mutta, ehkä parhaiten Suomi muistetaan xylitolista. Tieto on peräisin Lotten vanhasta TV-mainoksesta, joka julkaistiin Koreassa 2003. 

You are currently viewing a placeholder content from Default. To access the actual content, click the button below. Please note that doing so will share data with third-party providers.

More Information

Koska xylitol on suomalainen keksintö, lanseerasi Lotte xylitolin Korean markkinoille menestyksekkäällä ja ”suomalaistyylisellä” TV-mainoksella. Tämä yksittäinen mainos nosti Suomen, xylitolin sekä yhden suomenkielisen sanan Korean kansan tietoon. 

 

You are currently viewing a placeholder content from Default. To access the actual content, click the button below. Please note that doing so will share data with third-party providers.

More Information

Hiljattain Lotte julkaisi uuden TV-mainoksen (2019), jossa suomeakin puhuva maahis-hammastonttu jatkaa tanssimistaan. Mainoksessa esiintyy arvostettu korealainen näyttelijä Lee Soon-jae.

 

K-Beauty Event - Bearel

Blogikirjoitus on osa K-Beauty Eventiä, joka toteutetaan Bearelin verkkokaupassa ja somessa yhteistyössä Korean tasavallan suurlähetystön kanssa. Kampanjan tavoitteena on lisätä korealaisen kosmetiikan sekä Korean kulttuurin tuntemusta Suomessa. 

.

Lue edellinen blogikirjoitus:

Kosmetiikkaa ja kahvittelua Koreassa

 

 

SIIRRY K-BEAUTY-OSTOKSILLE

 

 

Jätä kommentti